البرنامج الانتخابى للفريق أحمد شفيق كامل 2012

البرنامج الانتخابى للفريق أحمد شفيق كامل 2012


البرنامج الانتخابى للفريق أحمد شفيق كامل 2012
احمد شفيق : ماقدرش اقول نسبة نجاحى برقم لكن اقول انها جيدة و انا بانى حساباتى على اساس تلبية احتياجات الاسرة المصرية العادية الجد و الجدة و الاب و الام و الاحفاد و التفاعل مع امال الاسرة المصرية الطبيعية
احمد شفيق : مش لازم اكون مرشح احد الكتل السياسية الكبرى تعالى نحسب اللى خارج الكتل هتلاقيهم اكتر بكتير من اللى داخل الكتل انا مش متربط بحزب معين لكن اتمنى يدعمنى حزب
لميس الحديدي : السياسه تربيطات ولابد من ان تكون مرشح كتله مااحمد شفيق : لا طبعا ودعونا نرى اللي مش مرتبط بكتل عددهم كام وانا لن اكون مرشح حزب
احمد شفيق : اتمنى ان يدعمنى حزب لكنى لا انتمى الى اى منها
احمد شفيق : اذا عرض حزب النور مساندتي يسعدني ذلك لكن شرط الشريعه لا يحق لي التحدث فيه
احمد شفيق : انا لست سعيد بكلام الاخوان انهم لن يدعموا مرشح له خلفية عسكرية لان هذا الكلام لا ينطبق علية انا لوحدى فى زميل من المخابرات العامة و دى صيغة غير مقبولة و ضايقتنى مش عشانى لكن عشان المبدأ
احمد شفيق :- عايزين نكون على قدر المسئولية للمرحلة
احمد شفيق : كل الاحترام للوفد ورئيسه ولكني لا اهتم بعدم تاييد الحزب واشكر له رايه الذي فيه شئ من التقدير
احمد شفيق : انا بحسب حساباتى فى النجاح على حاجة اساسية سابقة اعمالى و مش هاتكلم على فترة الحروب اللى خضتها انا قمت بدور لا يمكن ان يوصف فى هذه المرحلة من حياتى نيجى نوصف الفترة الاخرى العالم الخارجى احتك اكتر بهذا المجال العالم الخارجى هو من شاهد المعجزة التى تمت فى الطيران المدنى فى عشر سنوات
احمد شفيق : الطيران المدنى مش طيارة و مضيفة جيدة و انا واثق انى بما حققته مع الزملاء انا واثق انى قدار على استعادة الثقة للميدان المصرى فى شهور قليلة بمجرد جولة يمارسها ناس مارسوا بنجاح
احمد شفيق : انا اثق انني بما حققته مع الرجال المتعاونين معي قادر على اعادة الثقة في الاقتصاد المصري وعودة الاستثمارات لمصر في فترة وجيزة
احمد شفيق : ( ردا على بلاغات للنائب العام ) :- مافيش موضوع واحد ممكن يتمسك على احمد شفيق لك يتم معى تحقيق واحد منذ سمعتى القصة دى
احمد شفيق : لم يتم التحقيق معى و لم يتم طلبى لتحقيق واحد منذ تركت رئاسة الوزراء و كل ده كلام فارغ
احمد شفيق : لم يتم معي تحقيق واحد منذ تركت مجلس الوزراء وكل ما تم نسبه لي ليس له اساس من الصحةوعرض الذمة الماليه امر لابد من عرضه وتقديمه
احمد شفيق : اقرار الذمة المالية من الاوراق الاساسية اللى لازم اقدمها
احمد شفيق : انا بسافر باريس من السبعينات و شراء شقة فى باريس اسهل من شراء شقة فى القاهرة لان البنك بيقرض و هى شقة مش قصر
احمد شفيق : شراء شقه في باريس اسهل مليون مرة من شراء شقة في القاهرةوانا اسافر لباريس منذ السبعينات
احمد شفيق : ( ردا تمويل الحملة الانتخابية ) اعتقد انى لابد ان الجأ للمواطن المصرى زى الدنيا كلها
احمد شفيق : ردا على توفير مبلغ ال10 مليون للانتخاباتالى الان لم اصرف مليم على الحمله لان كل من يعملون معي يثقون فيا ومن يدعمني هو المواطن المصري
احمد شفيق :- اللى يدفع عشرة جنيه يدفع و فيه امامه واحد هايدفع 100000 جنيه و فى اصدقاء مقربين لى عرضوا على
احمد شفيق :- اقسم بالله مافيش اى حد بيشتغل معايا قبض و لا مليم و اسألى محمود بركة و اللى هايدعم الحملة المواطن المصرى
احمد شفيق : اتخيل قديكون هناك اكثر من ناءب لاني على المستوى الفردي علاقاتي جيده جدا وسالجا لل30 الف توكيل ايضا
احمد شفيق :- هامشى فى الطريقين التوكيلات و 30 نائب و اعتقد انى لى مؤيدين من نوابو انا على المستوى الشخصى لى علاقات شخصية جيدة جدا
احمد شفيق : الى الان انا رافض مبدأ الاحزاب و افضل الاستقلالية
احمد شفيق : ساترشح مستلقا لاني ارفض مبدأ الترشح مع الاحزاب
احمد شفيق : انا كلمت الدكتور ابوالفتوح انهاردة و الموضوع ده مالوش اى علاقة بخلافات العمل لكن عشان اكون امين انا استغربت من تعليقه على لانه غير مسموح له انهيقول هذا الكلام لا شهاداتى و لا عملى يسمح لاى مخلوق انه يتكلم و هى هفوة طلعت منه و فى واحد فى اجتماع قال ان الكلام ده ماتقالش لكن الكلام ده اتقال و قلت الادب فضلوه هلى العلم

أحمد شفيق عن البرادعيرايت تصريحا منه ان نظر للمراة واخبرته انه لا يصح له الوجود على الساحهوانا اطالبه من العودة الى المراه ويشوف راي الشارع فين
احمد شفيق : البرادعى لازم يكون عنده قدر من الحياء
احمد شفيق : ان استغربت ان البرادعى بيقول انه سنة 61 كان ماشى مع والده فى الشارع انا سنة 61 كنت بحارب فى اليمن
ملفات البرادعي عند النائب العام واعرف كارير البرادعي كان ايه ودولته جنت ايه وعليه ان يقف عند حده ....وما اهميتك لان تراقب اصلا
احمد شفيق : انا عارف الكارير فى الهيئة اللى كان البرادعى بيشتغل فيها وصلتنا لايه لازم يقف عند حده و الا هايكون حسابه عسير و كل ده عشان مرة تسع اشخاص خارجين من بيته جهاز امن الدولة احتجزوهم
الفريق شفيق : يقول للبرادعي انا لم اكن اعرفك ولم اراه في حياتي وكل ما اعلمه ان هذا البرادعي كان جاي مصر وطلبت من الناس بالمطار ان يسمحوا للناس يقابلوه وكنت مرحب به كمصري ....ايه الحكاية ؟؟؟؟ مش عارف ؟؟؟ارجوه ينظر للمرايا تاني ويشوف وجهه ويقول ايه نجاحاته في مجاله وخلي المصريين يقولوا رايهم واذا كسب هاكون اول المتقدمين لتهنئته
الفريق شفيق : مايخص عمل البرادعي في الوكاله ياريت تقراي شويه عن عمله ويسال ابو شادي عنه
احمد شفيق :- انا بقول للبرادعى كفاك هى الثورة ثورتك ؟ انت تحكم على نفسك انت ماتعرفش اللى قدامك قدم ايه لبلدك انت كنت خواجة قاعد برة
احمد شفيق :- احنا مش بنتخانق ( عن البرادعى ) مش عايزين مشاكل
احمد شفيق :- ممكن اكون كنت مرفوض من سنة لكن دلوقت ممكن ماكونش مرفوض مع احترامى للميدان نص الميدان بيكلمى فى البيت كثيرا من الشباب بيجوا يحكولى الخطة اللى كانت معمولة ضد احمد شفيق
احمد شفيق: مع كل احترامي للميدان الميدان نصه بيتصل بيا ف البيت لدرجة ان في شباب بيحكولي الخطة اللي كانت مرسومة لشفيق بدون الدخول ف تفاصيل
الفريق احمد شفيق : ردا على المنطق اللي بيقول ازاي تترشح والناس طالبت بخروجه من الوزارةالميدان الان نصفه يتصل بي بالبيت وكثيرين من الشباب من ائتلافات الثورة يدعموني
احمد شفيق :- الشباب الكرام اللى بيجوالى قالوا فلان و فلان و فلان صعب اقول اسمائهم و الحقيقة مش لازم تتعرف امامك انت لكن لازم تعرفى ان كثيرا ممن كانوا فى الميدان بيجولى و باقى الشعب كان فى بيته مش فى الميدان
الشعب المصري اللي كان قاعد ف البيت لم يكن بالميدان وحضر الي ناس من اللي كانوا مع عصام شرف البيت وقالولي احنا خدعناااااااااا
احمد شفيق :- انا جالى فى البيت ناس من اللى كان عصام شرف عامل لهم مكت جنبه (وزارة الظل ) و قالوا احنا خدعنا لقونا شعب عنده طاقة و عايز يصلح كان فى ناس بيشاوروا لنا و احنا بنتحرك و هاقوللك اسمائهم بعد البرنامج و انا اللى هاتصرف معاهم و اعتقد انهم من اللى نطوا فوق اكتاف الثورة
احمد شفيق :- من ضمنهم ( اللى حركوا الشباب )واحد فاكر نفسه مؤثر
احمد الشفيق :- الناس اللى قاعدين فى البيت ماتغيروش اللى قابلنى قابلنى و اللى رافضنى رافضنى و اللى قابلنى بقى ماتقوليش حزب و لا حاجة تانية
احمد شفيق :- الناس بتخلط بين راجل عسكرى و رجل له خلفية عسكرية لما المملكة المتحدة عينت تشرشل ماقلبتش المملكة لمنظمة عسكرية
احمد شفيق :- فى فرق بين رجل عسكرى و رجل ذو خلفية عسكرية نظام مبارك لم يكن نظام عسكرى
احمد شفيق : هناك فرق بين المرشح العسكري والمرشح الذي له خلفيه عسكريه
احمد شفيق: يوجد فرق بين الرجل العسكري ورجل ذو خلفية عسكرية
احمد شفيق : هناك انسان يقدر ولازم نتعلم نقدر صح ومن وصل لمناصب عليا وصل بعمله ومجهوده واخلاصه لوطنه
احمد شفيق: لما تكوني عايزة شغلك يمشي عدل شوفيلك ضابط يعدله
احمد شفيق :- فى انسان يقدر الموضوع مش عواطف و انا لو راجل دخل الكلية العسكرية اقول له امضيلى على ورقة عشان تاخد مناصب؟؟؟
احمد شفيق: غير متفق انه تم عمل مجلس الشعب اولا اهو احنا بنشرب تمنه دلوقت
احمد شفيق :- من اخطاء المجلس العسكرى ان التسلسل الطبيعى الدستور و منه كل شىء
احمد شفيق: لو انا او انتي ف نفس مكان المجلس العسكري تحت نفس الظروف والضغوط لابد من وجود اخطاء
احمد شفيق: انا اقترحت ان مجلس الشعب لا يكون في الاول وانا رئيس وزراء
احمد شفيق: كل واحد من ال90مليون عايز رايه هو اللي يمشي
احمد شفيق : ( ردا على احداث ماسبيرو و محمد محمود و بورسعيد )انا ماحضرتش التحقيق لو حضرت التحقيق كنت اقدر احدد قدر المسئولية على كل واحد الدولة فى ظروف صعبة و انا ماعرفش تفاصيل الاحداث ايه
احمد شفيق : الدوله في ظروف صعبه ولو كنت حضرت تحقيقا ساقول رايي الشخصي وبدون مجامله
احمد شفيق :- ما اقدرش اقيم مسئولية المجلس لانى مش فى الاحداث
احمد شفيق : مش هنقعد نبكي علي اللبن المسكوب..لا استطيع تقييم المجلس العسكري بدون اساس علمي وان اكون غارس ف الموضوع
الفريق شفيق : ردا على علاقته بالمشير وهل استاذنه ام لا؟جاوبت السؤال ده مائه مرة
احمد شفيق : الانسان لابد ان يكون ذوق
احمد شفيق : (ردا على استشارة المشير للترشح )المشير اخ عزيز و قائد ليه بقاله عشرين سنة اعرفه و الانسان لازم يكون ذوق و فى اصول
احمد شفيق : هل تعتقدي انك قاعدة مع عمرو او جارك 20سنة وبتتكلموا عن الانتخابات وفجأة يقولك حطوا ستار ومش هنتكلم ف الموضوع ده..نفس الوضع ده اخ اكبر وفيه لياقة واصول وبتعلم الذوق
احمد شفيق : البي بي سي لم يكن موفقا من البدايه والمشرف على البرنامج قال انه ليس موافق على الشريط لانه غير مناسب للتعاقد
احمد شفيق :- من اول المقابلة ماكانش موفق و لم يتم سحب الشرائط لنه صمم ان تكون على ما هى عليه الرجل المشرف على البرنامج هو نفسه قال انا غير موافق على الشريط ده
احمد شفيق : فنيه الشريط لم تعجب الشركة الفنيه لان هناك عقد بين الشركة والبي بي سي
احمد شفيق :- ( ردا على موضوع قناة bbc) فى عقد ما بيننا و الموضوع خرج اطار العق
احمد شفيق : مين قالك اني عملت انترفيو وحش علي bbc
احمد شفيق : مين قال ان انا اعمل انترفيو وحش ردت لميس نعم ما بتعملش انترفيو وحش حتى لو اسئلتنا سخيفه
احمد شفيق: مش عايزيين نتفلسف في حاجة اسمها ايه اللي ينفعنا
احمد شفيق : مافيش مكان معين للمجلس العسكرى فى ان الدنيا كلها ماشية ازاى اخد تجارب الاخرين و اطبق و كلها بتحط القوا ت المسلحة على جنب القوات المسلحة لازم يكون متوفر عندها جدلا مادة الاسمنت 24 ساعة 365 يوم فى السنة تكون جاهزة للحرب مااينفعش تستنى مصنع فتقوم تعبى كمية و تخزنا لمدة 6 اشهر و بعد كدة ترطب فلازم تبيعها
احمد شفيق : انا مع سداد الضريبة 100%
احمد شفيق : كل التجارب تنفعنا وكلها تضع المؤسسه العسكرية على جنبيا اختي الصغيرة : القوات المسلحه لابد ان يتوافر اليها ماده الاسمنت طوال السنه ولذلك تقوم بعمل مصنع وتعبي كميه وتخليها احتياطي وقبل ما تخسر تقوم ببيعها وكذلك المعده المعينه التي تملكها لابد ان استخدمها واذا لم يتم فانها تقوم باعطاءها لشركه تستفيد منها والمشكله هي عدم تسديد الضرائب للدولة ولابد ان يتم ذلك
احمد الفريق: لايمكن ان القوات المسلحة لاتنفذ انتاجها احنا دولة بتتجه ناحية الخصخصة الكاملة
احمد شفيق :- لازم القوات المسحلة تعمل انتاجها و مناقشة ميزانية الجيش لازم تكون فى اضيق الحدود
احمد شفيق :- عبد الله كمال ابدا لم يكتب لى بياناتى و لسة هاتسمعى كتير
احمد شفيق :- انا لما استرج الاحداث الاقى ان الخط كان لازم هايمشى كدة انا استقلت لانى فى رأى و انا ممكن اكون غلطان انا ماتفهمتش صح و اللى مافهمونيش كتير من اللى كانوا فى الميدان و انا رحت للسيد المشير اكتر من مرة اقدم استقالتى و كلامى مع السيد المشير كان السبب واضح فيه و كان بيقول لى استنى شوية و انا كنت متفاهم و انا عارف قدراتى ايه و اعرف اخدم بلدى ازاى لكن لقيت ان الظرف مش هايخلينى انتج الانتاج اللى انا متعود عليه
احمد الفريق يتحدث عن فترة توليه رئاسه الوزراءلا لست نادما على شئ فيها وكثيرين لم يفهموني صح
احمد شفيق (تعليقا على موقع الجمل) :- انا اتعينت يوم 31 يناير اتعينت يوم 1 و الموقعة كانت يوم 2 و ماكانش عندى شرطة كان جزء كبير من وقتى كنت بتنطط عن السادة الوزراء ماعرفتش ان فى قتل لان لانى كنت معزول عن التحرير الاتصالات ببالتحيري كانت مقطوعة عنى و الجيش كان مسئول وقتها

احمد شفيق ( ردا على موقعة الجمل ):- رفعت سماعة التليفون و الموضوع هايسيطر عليه من المسئولين عنه و رئيس الوزراء مش مسئول عنه خالص

احمد شفيق :- ماعنديش اى امكانيات لا اتصالات و لا اى حاجة انا خرجت اعتذرت لانها كانت الاصول و المسئولية عند صاحب المسئولية هل حصرتى من التى فى ان فى ناس بيتقتلوا ؟ انت عرفتى اخر النهار و انا ماعنديش اى مسئولية لان الموضوع مستبعد عنى

لميس : كان المفروض تستقيل احمد شفيق :- احيانا بنكون حالمين

احمد شفيق :- رئيس الوزراء ساعتها لم يكن لديه جهاز واحد يتصل او بيجليه اى اخبار

احمد شفيق: المسئولية لابد ان يقابلها صلاحية وانا لا أملك الصلاحيات الكامله
احمد شفيق :- انا استقلت لانى جهدى اللى انا ببذله لم يؤدى النتائج اللى انا بطلبها
احمد شفيق :- اللى اجرى اول اتصال و اخر اتصال بمبارك يطالبه بالتنحى نائب الرئيس وقتها السيد عمر سليمان و روح المالكمة ان الموضوع اذف و مبارك لم يجادل انت ماسمعتيش بعد كدة ان سوزان مبارك اخدت طيارة بعديه و راحت له
من اجري كل الاتصالات مع الرئيس السابق هو مدير المخابرات العامه ونائب الرئيس السابقولم يجادل الرئيس السابق مبارك في ذلكلميس الحديدي وهل جادلت سوزان مبارك رد الفريق وهي ازاي تكون قاعده جنبه وسافرت له شرم الشيخ في نفس الوقت
احمد شفيق :- مبارك وقت الماكلمة كان فى شرم الشيخ و سوزان مبارك اخدت الطيارة بعده بساعتين و راحت له
احمد شفيق :- لو كنت انا بزور الفريق فى شرم الشيخ كنت هاقول فورا و لو كنت قريب الرئيس كنت هاقول فورا انا اول مرة قابلت الرئيس سنة 69 عنمدا كان رئيس اركان القوات الجوية
احمد شفيق :- انا لم التقى بمبارك فى بيته و لامرة
احمد شفيق :- اقدر اعمل مناظرات مع اى حد
ماذا ستفعل بخصوص الامناستعاده الامن فورا بتعليمات وقرارات واعد المواطن المصري في شهر ان يجد احسن مرور وامن محترم شكلا وموضوعا
استعادة الامن فى الا وقت بامكانيات و قرارات و صلاحيات و الكل يلزم حدوده اعد المواطن فى شهر يلاقى احسن مرور
المظاهرة في حدود ماتنص عليه القواعد..العالم المتحضر كله يتظاهر وبحدود
المظاهرة ستكون بما تنص عليه القواعد وبدون تدمير مثل العالم المتحضر
احمد شفيق :- اعتقد ان دورى المهم كرئيس دولة انى استعيد فى اشهر قد تصل لسنة ثقة العالم فى الدولة
احمد شفيق :- اهدف الى عدالة و مواطن امن فى كل شىء اكله شربه تعيلمه و تطوير شامل فى كلشىء صناعة تجارة سياحة السياحة ليس لها سقف و احنا عندنا مشروع على قناة السويس انها تكون اكبر منطقة حرة و عندى المشروع كامل و عندى الشركات اللى هاتتقدم و السويس هاتكون اكبر منطقة حرة فى العالم تعبرها قناة السويس
تجربتي بالطيران المدني وخبرتي تجعلني قادر على عوده ثقه العالم الخارجي في الاقتصاد وادارة البلاداهدف الى عداله ومواطن امن في كل شئ وتطوير شامل في كل قطاعات الوطن والسياحه ليه ما تبقاش 80 مليون مثل فرنسا ومشروع قناه السويس ومنطقه حرة اكبر منطقه في العالم واكبر مشروع زراعي على مستوى العالم
احمد شفيق :- انا واثق من الفوز بدرجة كبير